Tegenwoordig lopen miljarden mensen nu rond gebogen over hun smartphones. Naast de gevaren van auto ongevallen door op je telefoon te zitten tijdens rijden, blootstelling aan elektromagnetische velden, en een fontein in wandelen zonder dit door te hebben, is er een nieuwe om toe te voegen aan de lijst: ". de Text nek"

New York wervelkolom chirurg Kenneth Hansraj heeft een studie uitgevoerd naar de groei van effecten van een naar voren gekanteld hoofd houding op de cervicale wervelkolom. Zijn conclusies, gepubliceerd in Surgical Technology International in november 2014, hebben aanzienlijke media aandacht aangetrokken.

Dr. Hansraj samengevat zijn bevindingen als volgt:

"de spanning op de wervelkolom word drastisch verhoogt wanneer men het hoofd naar voren buigt. Verlies van de natuurlijke kromming van de cervicale wervelkolom leidt tot stapsgewijs toegenomen spanningen over de cervicale wervelkolom. Deze spanningen kunnen leiden tot vroegtijdige slijtage, scheuren, degeneratie, en eventueel operaties.

Hoewel het bijna onmogelijk is om de technologieën die deze problemen veroorzaken te ontzien, zou het beter zijn om met een neutrale wervelkolom naar je telefoon kijken om te voorkomen dat je uren voorover gebogen zit."

Stel je voor dat je hoofd het gewicht heeft van meerdere Bowling Ballen!

Je hoofd weegt ongeveer vijf en halve kilo, en als je een grote hoeveelheid tijd met je hoofd naar voren gebogen zit zoal als bij sms'en, e-mailen, of gamen , dan zijn de belastende krachten op je cervicale wervelkolom zijn aanzienlijk groot.

De mate waarin deze positie van invloed op je rug is afhankelijk van de hoek van de bocht en de hoeveelheid tijd die je besteedt met je hoofd in deze positie.

In zijn studie heeft Dr Hansraj vastgesteld dat, als je je hoofd voorover buigt bij 15 graden, het effect van het gewicht verhoogt word van 5.5 kilo naar 12.5 kilo . Bij 45 graden is dit 22.5 kilo en op 60 graden is dit 27.5 kilo. Dit staat gelijk aan het dragen van een kind van 8, voor een aantal uur per dag!

Anderen beweren dat de druk op de wervelkolom verdubbelt met elke centimeter dat het hoofd kantelt. Volgens CTIA, The Wireless Association, werden er in 2013 in de VS 1.91 trillioen tekst berichten verstuurd. Smartphone-gebruikers besteden gemiddeld 2-4 uur per dag gebogen over hun apparaten, wat neerkomt op 700 tot 1400 uur per jaar dat zij stress uitoefenen op hun wervelkolom. Scholieren kunnen zelfs slechter af zijn, die spenderen nog eens een extra 5000 uur in deze positie, volgens de studie.

Volgens Hansraj kan de text nek kan leiden tot vroegtijdige slijtage van uw wervelkolom en het begin van spinale degeneratie. Als je dit gebied herhaaldelijk trekt en strekt op de verkeerde manier kan het na verloop van tijd ontstoken raken, wat kan resulteren in spierspanning, dicht geknepen zenuwen, hernia's en afwijkingen aan de natuurlijke kromming van uw nek.

Deze voorwaartse hals houding is ook gekoppeld aan hoofdpijn, neurologische problemen en hartproblemen. Dit is best zonde omdat het relatief eenvoudig kan zijn om een ​ natuurlijke houding met de nek aan te houden.

Volgens Hansraj kan de text nek kan leiden tot vroegtijdige slijtage van uw wervelkolom en het begin van spinale degeneratie. Als je dit gebied herhaaldelijk trekt en strekt op de verkeerde manier kan het na verloop van tijd ontstoken raken, wat kan resulteren in spierspanning, dicht geknepen zenuwen, hernia's en afwijkingen aan de natuurlijke kromming van uw nek.

Deze voorwaartse hals houding is ook gekoppeld aan hoofdpijn, neurologische problemen en hartproblemen. Dit is best zonde omdat het relatief eenvoudig kan zijn om een ​ natuurlijke houding met de nek aan te houden.

Meer dan gewoon een gebogen nek.

Houding is veel belangrijker dan eerder werd gedacht, het beïnvloed je gedachten, gevoelens en handelingen. Niet alleen kan een slechte houding van invloed zijn op je fysieke lichaam, maar het is ook aangetoond dat het je stemming, zelfbeeld kan beïnvloeden en hoe anderen je zien.

Bijvoorbeeld, slungelen zorgt voor een druk op uw interne organen, het beperkt hun functie en laat je lichaam zwaarder aanvoelen dan het daadwerkelijk is. Een open, uitgestrekte, rechte houding wordt beschouwd als een "power houding" door de mens, maar ook door andere primaten. Houding kan zelfs een invloed hebben op het terug roepen van herinneringen.

"Wanneer deelnemers in een studie, zittend in een ingeklapte positie en kijkend naar beneden zaten, vonden ze het gemakkelijker om hopeloze, hulpeloze, machteloze, en negatieve herinneringen te herinneren, dan krachtige, positieve herinneringen.

Bij het rechtop zitten en kijkend omhoog, was het voor veel van de deelnemers bijna onmogelijk om hun herinneringen op een hopeloze, hulpeloze, machteloze, en negatieve manier op te roepen en makkelijker om ze op krachtige en positieve manier te herinneringen ...

Rechtop zitten helpt om de bloedstroom en zuurstof naar de hersenen te voeren en volgens sommige verklaringen met maximaal 40 procent. "

Slechte houding kan veel nadelige effecten hebben op je lichaam, waarvan een aantal hieronder zijn vermeld. Daarom is aandacht besteden aan je postuur die de positie van je hoofd, nek en schouders omvat, een belangrijk onderdeel van je algehele gezondheid plan.


 

 

 

 

 

 




Gezondheid en fit worden is altijd meer dan alleen maar afvallen, gezond eten  of de conditie verbeteren, er komt veel meer bij kijken dan waar tot nu toe altijd aan word gewerkt.

Als je op zoek bent om gezonder en fitter te worden, is het dus handig om te weten of de trainer of het instituut waar je dit wilt creëren wel verstand heeft van het postuur en het herstellen hiervan.


Wanneer je begint met het belasten van een verkeerd postuur door middel van een hoog intensieve training zal je de houding en je gewrichten meer kwaad doen dan goed. Zorg er dus voor dat je niet mee doet aan de ongezonde hype van snel resultaat te behalen door als een gek door de sportschool te rennen, springen, vliegen, duiken, vallen opstaan en weer door te gaan.
Resultaat behalen begint bij de juiste mindset door te luisteren naar wat goed is voor jezelf en je lichaam.

Denk eens anders…REMINDYOURLIFE



Bronnen en referenties:

 

  1. Medical daily

  2. Washington post

  3. Posturebly

  4. Biofeedback

  5. New york times

  • Schouder, nek en rug pijn

  • degeneratieve discopathie

  • Kyfose (voorwaartse kromming van de thoracale wervelkolom

  • Depressie, verhoogde stress en verminderde niveaus van energy

  • verminderd libido

  • Spanningshoofdpijn

  • Spijsvertering problemen zoals constipatie, zure reflux en hernia's

  • beperkte ademhaling

  • Cardio vasculaire onregelmatigheden (gerelateerd aan nervus vagus irritatie)

Ontwikkel jij een tekst nek?