Voeding met betrekking tot de psyche

De impact van het microbioom (darmflora / darmbacteriën) op ons brein is nog groter dan we dachten.

Dat de conditie van de darmen niet alleen invloed heeft op de lichamelijke gezondheid, maar ook op het geestelijk welzijn was bij natuurgeneeskundig artsen en therapeuten al langer bekend, maar wordt nu ook in de reguliere wetenschap steeds steviger onderbouwd. Vroeger dachten wij dat al die microben vooral invloed hadden op de voedselvertering en verwerking. Dat de darmen ons tegen infecties beschermden via het eerstelijns immuunsysteem was bekend. Inmiddels weten we echter dat de darmen ook de werking van onze hersenen veranderen en ons denken beïnvloeden. De verbinding tussen brein en darmen noemen we de ‘hersen-darm-as’. Slecht functionerende darmen maken onze psyche “ziek”. Stoornissen zoals depressie, angst, autisme, ADHD, fobieën e.d. kunnen sterk verbeteren door een interventie met voeding en nutriënten.

Hiervoor is inzicht en kennis nodig in de regelsystemen van het lichaam en hoe de darmen en het brein met elkaar verbonden zijn. De darm- en hersenfunctie zijn immers nauw met elkaar verweven. De darm bevat evenals de hersenen veel verschillende signaalstoffen, isolatiematerialen voor zenuwen en soorten bekleding. Beide systemen zijn complex. Het immuunsysteem en de nervus vagus spelen een belangrijke rol.

Ons voedingspatroon is de afgelopen 50 jaar drastisch veranderd, terwijl onze genen gelijk zijn gebleven. Onze huidige voedingsstoffen hebben in aanvang een dopamine stimulerend effect. Het zijn de koolhydraten, suikers, smaakversterkers en exorfinen die dit effect veroorzaken. Exorfinen komen voor in gluten, soja, spinazie en schimmels. Het zijn opioïde achtige peptiden die een verslavend effect hebben. Consumptie hiervan zorgt op den duur voor een vermindering van de productie van endorfine, dopamine en insuline, waardoor in toenemende mate klachten ontstaan die verband houden met de ongevoeligheid voor bepaalde signaalstoffen.

De juiste brandstof voor ons brein
Fruit en groenten (bij voorkeur biologisch) bevatten o.a. vitamine B1, B2, B6 en magnesium. Deze vitaminen zijn nodig voor een goede aanmaak van serotonine. Bij voldoende serotonine wordt melatonine, een antioxidant en slaaphormoon, aangemaakt, zodat wij mogen genieten van een goede nachtrust. Door voldoende melatonine kunnen we het verouderingsproces vertragen. Fruit en groenten, de makkelijk verteerbare koolhydraten (suikers) zijn de juiste brandstof voor ons brein. Levend voedsel is de beste voeding voor onze darmen en het brein. Deze gezonde en natuurlijke voeding is rijk aan vitaminen, mineralen, enzymen, vezels, goede bacteriën en bio-energie. Levend voedsel is als probiotica voor de darmen.

 

Geef om je hersenen

Een kwart van de Nederlandse bevolking heeft een hersenaandoening, soms ontstaan bij de geboorte of door een ongeluk. Veel mensen krijgen een hersenbloeding of een herseninfarct. Maar er is zo veel meer hersenlijden zoals epilepsie, depressie, dementie en een scala aan andere aandoeningen. De onderzoekers weten al veel over de hersenen. Verder onderzoek is zeer noodzakelijk om meer inzicht te krijgen in de functie van het brein, dat een interessant maar complex orgaan is. Iedere dag komen er 66 mensen bij die alzheimer hebben. Veel kinderen krijgen het etiket ADHD en autisme opgeplakt. Operatie of medicijnen zijn nodig om de symptomen bij parkinson te onderdrukken. Veel mensen, waaronder jongeren, lijden aan depressiviteit dat ook een hersenaandoening is. Vaak is bij een depressie een tekort aan serotonine, een hormoonachtig eiwit, tevens neurotransmitter. Serotonine wordt voor 80 á 90% in de darmen, voor 10% in de hersenen en voor 10% in de bloedplaatjes aangemaakt. Door diabetes kunnen vaataandoeningen en diverse hersenproblemen zoals dementie en depressie ontstaan. Helaas is er bij veel artsen nog weinig bekend over de relatie tussen glutenintolerantie, darmstoornissen en hersenaandoeningen en word er vaak medicatie voorgeschreven die  de situatie niet verbeterd of soms zelfs verergerd.

Behandeling

Met de juiste voeding en eventuele supplementen kan je op een gezonde manier al een heleboel betekenen zonder schade aan te richten aan lichamelijke systemen.
Bij Remindyourlife kunnen we jou een ondersteunend advies geven om de voeding dusdanig aan te passen zodat de mentale problematiek verminderd kan worden.
Er word een intake gedaan op de klachten en symptomen ,en word er getest op eventuele tekorten of lichamelijke belastingen. Vervolgens word er een voedingsadvies mee gegeven om aan te gaan werken.

Overigens kan dit advies ook weer gevolgd worden in combinatie met 2 wekelijkse voedingsbegeleiding voor lichamelijke doelstellingen zoals afvallen of aankomen.

Denk jij dat we iets voor jou kunnen betekenen, neem dan direct contact op!